Velika noč: slovenska tradicija in kulinarika
Pogosto se v Sloveniji pred prazniki, zlasti cerkvenimi, pogovarjamo o značilnih jedeh.
piše: prof. dr. Janez Bogataj
Članek je objavljen v reviji Dober tek, april 2012

Prav tako pogosto praznike tudi povezujemo z značilnimi jedmi. Mnogi pričakujejo, da ima tako rekoč vsak praznik kar celo paleto značilnih jedi. Vendar ni vedno tako in le delno lahko rečemo, da posamezne praznike spremljajo prehranske posebnosti.
Praznični jedilnik
Temeljni značilnosti prehrane za praznike, med katere spada tudi velika noč, sta »praznični jedilnik« in čezmerne količine jedi (in pijač). To seveda ne velja le za sodobnost, ampak tudi za bolj ali manj oddaljena obdobja in leta v zgodovinskem razvoju, ki jih označujemo s kulturno dediščino.
Prazničnost jedilnika je bila torej nasprotje ponavljajoči, a po letnih časih naravnani vsakdanji prehrani. Seveda pa obstajajo tudi nekatere prehranske posebnosti, ki so se ohranile vse do današnjega časa. Te posebnosti niso podlegle svetovnim globalizacijskim vplivom, ki jih tako uspešno širijo nakupovalna središča in trgovina nasploh.
Velika noč na Slovenskem
Med vsemi cerkvenimi prazniki je prav velika noč menda ohranila največ posebne razpoznavnosti tudi v praznični kulinariki. Ohranila je tudi največ lastne ustvarjalnosti in priprave velikonočnega jedilnika, ki ima pri verujočih še dodatne razsežnosti v ikonografiji ali pomenih velikonočnih jedi.
Povrhu vsega smo v Sloveniji ohranili še vrsto regionalnih posebnosti, kakor je spletanje pomladnega zelenja v butarice, šope, beganice, prajtlje, potice idr., ki jih nosijo k blagoslovu v cerkve na cvetno nedeljo.

Košarica velikonočnih dobrot
Kulinarična tradicija in simbolika
Kruh
Na področju praznične prehrane ima tudi v velikonočni kulinariki osrednje mesto kruh. Po tradiciji je bel in lahko tudi primerno okrašen s testenimi kitami. Na Primorskem poznajo posebno vrsto peciva, ki ga imenujejo »menihi« in ga sestavljajo pletene štručke z jajcem.
Jajca
Jajce je sploh prastari, predkrščanski simbol rodovitnosti. Z barvanjem, poslikavanjem in drugimi načini krašenja ustvarjamo pestro vizualno podobo praznika. Sicer naj bi rdeče pobarvano jajce predstavljalo kaplje Kristusove krvi. Trdo kuhana jajca so seveda izhodišče za pripravo najrazličnejših velikonočnih jedi, prilog in zelenjavno-jajčnih omak.

Velikonočni zajtrk
Hren
Simbolični pomen med velikonočnimi živili ima tudi hren, ki ga najpogosteje povezujejo z žeblji, s katerimi so pribili Kristusa na križ. Seveda je hren spet le eno od temeljnih živil za izdelavo velikonočnih jedi, naj bo le nastrgan k šunki ali suhomesnatim izdelkom ali kot temeljna sestavina v okusnih pikantnih omakah in prilogah.
Šunka in jagnjetina
Kuhana šunka je poleg pršuta osrednja mesna jed. Seveda je pogosto v družbi s kračami, hišnimi salamami in prekajenimi ali le sušenimi klobasami. Pri tem je treba opozoriti, da je bila v nekoliko bolj odmaknjenih časih glavna mesna jed za veliko noč pečena ali kako drugače pripravljena jagnjetina in so prekajene ter kuhane šunke le mlajša temeljna sestavina velikonočnega jedilnika.

Pince (recept in fotografija: Sara Kališnik Hintz, Slovenian Kitchen)
Pogače
Posebno mesto med velikonočnimi jedmi imajo pogače, med katerimi izstopajo potice. Seveda ne vse po vrsti, kar jih poznamo v Sloveniji. Če bi pripravljali vse, kolikor jih poznamo, bi jih morali narediti čez osemdeset, kar bi bilo prav gotovo čezmerno pretiravanje.
Pehtranova potica
Najbolj značilna za veliko noč je gotovo pehtranova potica, saj s svojim nadevom lepo poudari pomladno vzdušje in odslikava značilnost prehranjevanja v tem letnem času. Orehova potica, ki je neke vrste slovenski prehranski stereotip, je seveda veliko bolj značilna za božični jedilnik. Poleg potice so med velikonočnimi jedmi tudi druge vrste pogač. Med njimi so razne vrste gibanic, kvasenic, krapcev, mlinčevk idr. Najpogosteje jih pečejo v severovzhodni Sloveniji.

Pehtranova potica – recepti in nasveti za pripravo
Vino
Pri navajanju velikonočnih prehranskih posebnosti seveda ne smemo prezreti vina, saj tudi to sooblikuje praznično podobo in predvsem vzdušje. Še vedno v nekaterih območjih in krajih Slovenije namočijo v steklenice vina (zlasti rdečega) nekaj vejic pelina, češ da tako vino spominja na žolč, ki so ga dali piti umirajočemu Kristusu na križu. Čeprav navada pripravljanja takega velikonočnega vina postopoma izginja in ni več tako pogosta ob uživanju drugih velikonočnih jedi, je zanimiv primer pijače, ki je ob čezmerno zaužitih mesnih in drugih jedeh delovala izrazito digestivno (razgradniško).
Velikonočne mize nekoč in danes
Ob upoštevanju družbenih in še slasti gmotnih razmer praznične velikonočne mize pogosto niso bile tako bogato obložene. V številnih družinah je bil na mizi le hlebec kruha, in če je bil zamesen iz bele moke, je že to pomenilo vrhunec praznika. Bili pa so tudi primeri, ko na mizah ni bilo ničesar. Ali danes lahko rečemo, da se zgodovina že spet ponavlja?
Recepti za veliko noč
© Salomon d. o. o., 2025.
Vse pravice pridržane.
Dober tek je stičišče preizkušenih receptov, uporabnih kuharskih nasvetov in lepih besed.
Izhaja iz najbolj brane slovenske kulinarične revije Dober tek, ki že 30 let bralce navdušuje s kulinaričnimi zgodbami in recepti, ki vedno uspejo. V uredništvu Dober tek izdajamo tudi kuharske knjige in posebne tematske izdaje, kulinariko pa z bralci v praksi delimo tudi z organizacijo kuharskih tečajev, delavnic, degustacij in kulinaričnih izletov. Smo izkušena ekipa kulinaričnih novinarjev, ki radi dobro kuhamo in dobro jemo.
Uspešno sodelujemo s številnimi podjetji, za katera pripravljamo kulinarične vsebine, kot so promocijska besedila, recepti, fotografije in videorecepti za posebne projekte, ter organiziramo dogodke in tiskovne konference.